الارشيف / صحة

7 حيل هتساعدك تنامي بسرعة

فوايد النوم بتوصل لابعد من انها بتديكي فترة من الراحة ، النوم جزء حيوي جدا من وظيفة المناعة الصحية, التمثيل الغذائي, الذاكرة, والتعلم وغيرها من الوظائف ، ممكن كمان يساعدك على انقاص وزنك وتقوية قلبك ، وبالتالي اكيد النوم حاجة لازم تنتبهي لها كويس وتتأكدي انك بتاخدي عدد ساعات نوم كفاية ، والنهاردة من خلال موضوعنا عشان نساعدك انك تنامي كفاية وتحافظي على صحتك ، هنشارك معاكم 7 حيل هتساعدك تنامي بسرعة ، والتخلص من الارق.

حيل هتساعدك تنامي بسرعة:

1- جربي الطريقة العسكرية:

لو عايزة تنامي خلال دقيقتين ، الطريقة العسكرية اكيد تستحق المحاولة ، الموضوع ممكن يحتاج شوية ممارسة ، ولكن النتيجة تستحق ، سهل جدا تنفيذ الطريقة العسكرية ، مع التدريب والتكرار ، هتبقي محترفة فيها ، اللي هتعمليه:

– ارخي وجهك بالكامل وعضلات الفم.

– ارخي الكتفين والايد للتخلص من التوتر.

– خرجي زفير وارخي صدرك, الساقين, الفخدين ، جسمك بالكامل يكون في حالة استرخاء.

– صفي ذهنك لمدة 10 ثواني من خلال تخيل مشهد مريح ، ولو الموضوع مانجحش معاكي ، حاولي تكرري كلمة “ماتفكريش” لمدة 10 ثواني.

حيل هتساعدك تنامي بسرعة

2- استخدمي بطانية تقيلة:

البطانيات التقيلة مش بس هتوفرلك راحة ، ولكن كمان النوع ده بيستخدم الضغط العميق ، وده بيحسن المزاج, بيقلل التوتر, بيزود من مستويات الميلاتونين “هرمون النوم ، والمزيج ده من الفوايد مش بس هيخليكي تنامي بشكل اسرع ، ولكن كمان هيحسن جودة نومك.

3- استخدمي خيالك:

استخدام خيالك ممكن يساعدك على الاسترخاء والنوم ، كل اللي محتاجة تعمليه انك تتخيلي مكان هادي ومريح وتحطي نفسك في المكان ده ، وتركزي عقلك عليه ، فكري كمان في التفاصيل ، تخيلي لابسه ايه وحاسه بايه ، اعملي ده لمدة 20 دقيقة يوميا او لحد ما تحسي بالاسترخاء الكافي لتهدئة نفسك للنوم.

4- حاولي الاسترخاء التدريجي:

ممكن تستخدمي تقنية الاسترخاء التدريجي ، وكل اللي هتعمليه انك تشدي عضلاتك المختلفة وبعدين ترخيها ، ممكن تبدأي بوجهك نزولا لحد القدمين ، اعملي ده لحد ما تتدخلي في مرحلة الاسترخاء والنوم.

5- جربي طريقة 4 – 7 – 8:

طريقة 4 – 7 – 8 هي تقنية للتنفس ، واللي بتساعدك على التحكم في تنفسك وده بيحط الجسم في حالة من الاسترخاء العميق.

– خرجي زفير كامل من خلال الفم.

– خدي نفس عميق من خلال انفك لمدة 4 ثواني ، بعدين احبسيه لمدة 7 ثواني ، وبعدها خرجي زفير ببطء من خلال الفم لمدة 8 ثواني.

– كرري الطريقة حسب الحاجة ، لحد ما تسترخي وتنامي.

6- جربي التأمل:

اثبتت الدراسات ان التأمل من الطرق الفعالة للتخلص من الارق ، والاحساس بتعب اقل اثناء فترة النهار ، التأمل بيحسن استجابتنا للاسترخاء ، وده هيمنع التوتر والقلق ، وممكن يبقى مفيد كمان لجهازنا العصبي اللاارادي ، وده هيخليكي تنامي نوم عميق متواصل من غير ما تقلقي في نص الليل.

7- البسي شراب:

الابحاث اثبتت ان لو رجلك باردة ، ده بيخلي الاوعية الدموية تنقبض ، وده هيأدي لدوران كمية اقل من الدم ، وارسال اشارات لمخك انك تفضلي صاحية ، وبالتالي هنا الشراب هيبقى الحل المثالي ليكي ، وهتوصل اشارات لعقلك ان وقت النوم جيه.

افضل وصفات شاي هتساعدك على النوم

عرضنا لكم زوارنا الكرام أهم التفاصيل عن خبر 7 حيل هتساعدك تنامي بسرعة على دوت الخليج فى هذا المقال ونتمى ان نكون قدمنا لكم كافة التفاصيل بشكل واضح وبمزيد من المصداقية والشفافية واذا اردتكم متابعة المزيد من اخبارنا يمكنكم الاشتراك معنا مجانا عن طريق نظام التنبيهات الخاص بنا على متصفحكم او عبر الانضمام الى القائمة البريدية ونحن نتشوف بامدادكم بكل ما هو جديد.

كما وجب علينا بان نذكر لكم بأن هذا المحتوى منشور بالفعل على موقع بنات حوا وربما قد قام فريق التحرير في دوت الخليج بالتاكد منه او التعديل علية اوالاقتباس منه او قد يكون تم نقله بالكامل ويمكنك قراءة ومتابعة مستجدادت هذا الخبر من مصدره الاساسي.

Advertisements