الارشيف / صحة

طرق استخدام زيت فيتامين E على البشرة

فيتامين E والمعروف كمان بأسم توكوفيرول ، وهو واحد من مضادات الاكسدة القوية اللي ليها فوايد كتير للبشرة ، بيساعد البشرة على الترطيب, وبيحمي البشرة من من الاضرار البيئية ، استخدام فيتامين E على البشرة ممكن يساعد في تعزيز صحة البشرة ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف على كل فوايد زيت فيتامين .E للبشرة ، وازاي تستخدميه.

فوايد زيت فيتامين E للبشرة:

فيتامين E بيلعب دور مهم واساسي في الحفاظ على صحة الجلد ، هو فيتامين قابل للذوبان في الدهون ويعتبر مضاد للاكسدة ، بيساعد على منع الجذور الحرة اللي ممكن تسبب الضرر لخلايا الجلد وتأدي للشيخوخة المبكرة ، كمان فيتامين E بيساعد على تقوية حاجز الجلد, بيمنع فقدان الرطوة من البشرة, وبيحافظ على رطوبة ونضارة البشرة.

1- بيرطب ويغذي البشرة:

واحد من الفوايد الاساسية لاستخدام فيتامين E على البشرة ، بيرطب وبيغي البشرة ، وهو زيت سهل الامتصاص على البشرة وبيساعد على حبس الرطوبة, وده بيحافظ على البشرة ناعمة ومترطبة ، كمان بيساعد على تهدئة البشرة الجافة والمتقشرة ، وده بدوره بيقلل الحكة والاحمرار.

2- بيحارب علامات الشيخوخة:

فيتامين E معروف بخصائصة المضادة للشيخوخة ، بيساعد على منع الاثار الضارة للجذور الحرة ، الاستخدام المنتظم لفيتامين E على البشرة بيساعد في تقليل ظهور الخطوط الرفيعة والتجاعيد والبقع العمرية.

3- بيقلل من اضرار اشعة الشمس:

التعرض لاشعة الشمس فوق البنفسجية الضارة ممكن يأدي لتلف الجلد, حروق الشمس, البقع الغامقة, اختلاف لون البشرة ، استخدام فيتامين E على البشرة بيساعد على الاضرار الناتجة عن الاشعة فوق البنفسجية ، حطي على بشرتك فيتامين E قبل الخروج والتعرض للشمس ، هيساعد على حماية بشرتك من اضرار اشعة الشمس والحفاظ على صحتها.

4- يبعزز من شفاء الجلد:

فيتامين E معروف بخصائصة العلاجية للبشرة ، ممكن انه يساعد في تسريع عملية شفاء الجروح والندبات وعلامات حب الشباب ، بيساعد على تعزيز خلايا الجلد ، وده بدوره بيساعد على تلاشي الندبات والعيوب وتعزيز صحة البشرة.

زيت فيتامين E

طريقة استخراج زيت فيتامين E من الكبسولات:

كبسولات زيت فيتامين E هتلاقيها متوفرة بكل سهولة في اي صيدلية ، وهنقولك بالخطوات ازاي تستخرجي من الزيت من الكبسولة بسهولة.

– اول حاجة اغسلي ايدك كويس جدا واتأكدي من نضافتها.

– هاتي الكبسولة واستخدمي ابرة او دبوس معقم اخرمي بيه الكبسولة.

– اعصري الزيت في طبق صغير نضيف او في كف ايدك لو هتستخدميه مباشرة لوحده من غير اضافات.

– كرري نفس الخطوات لو محتاجة كمية زيت اكتر.

طرق مختلفة لاستخدام زيت فيتامين E على البشرة:

1- وضع الزيت بشكل مباشر على البشرة:

بعد استخراج الزيت من الكبسولة تقدري تحطيه مباشرة على البشرة.

– اغسلي وشك بغسول مناسب لنوع بشرتك وجففيه بالفوطة.

– خدي كام نقطة من الزيت على اطراف صوابعك.

– دلكي الزيت على البشرة بخفة في حركات دائرية تصاعدية.

– وركزي على المناطق الجافة او في اللي فيها مشاكل في بشرتك.

– سيبي الزيت على بشرتك طول الليل او لمدة 30 دقيقة على الاقل قبل غسله بالماية الفاترة.

– استخدميه بشكل منتظم في روتين العناية ببشرتك يوميا.

2- ماسك فيتامين E مع الزبادي والعسل:

المكونات:

– كبسولة فيتامين E.

– 1 معلقة كبيرة زبادي.

– 1 معلقة صغيرة عسل.

الطريقة:

امزجي الزيت مع الزبادي والعسل ، لحد ما تبقى عندك عجينة ناعمة ، نضفي بشرتك ووزعي الماسك بالتساوي على البشرة ، واتجنبي منطقة تحت العين ، سيبي الماسك لمدة 15 – 20 دقيقة ، وبعدها اغسليه بماية فاترة.

3- ماسك خليط الزيوت:

لو عايزة ماسك يغذي بشرتك بشكل اكبر ، ممكن تخلطي زيت فيتامين E مع مجموعة زيوت حاملة او منتجات العناية بالبشرة.

– استخرجي الزيت من الكبسولة ، وامزجي معاه اي زيت حامل من اختيارك ، زي زيت جوز الهند, زيت الجوجوبا, زيت اللوز بنسبة 1:1 يعني كمية الزيوت تكون متساوية.

– ممكن كمان تضيفي كام نقطة من زيت فيتامين E للمرطب او السيروم بتاعك او زيت البشرة.

– وزعي المزيج على بشرتك بالتساوي ودلكيها في حركات دائرية تصاعدية.

– سيبيه لمدة 30 دقيقة على الاقل قبل غسله بالماية الفاترة.

الاحتياطات والنصايح:

زيت فيتامين E يعتبر آمن لمعظم الاشخاص حسب للبشرة الحساسة والدهنية ، ولكن مع ذلك ضروري تحطي في اعتبارك بعض النصايح والاحتياطات قبل استخدامه على بشرتك.

– اختبار الحساسية: قبل وضع زيت فيتامين هـ  او اي منتج بيحتوي على فيتامين هـ على بشرتك ، اعملي اختبار حساسية على جزء صغير من بشرتك عشان تتأكدي من اي ردود فعل سلبية او حساسية.

– بصي على ملصق المنتج: استخدمي جرعة الزيت الموصي بيها على العلبة ، لان الاستخدام المفرط للزيت ممكن تسبب تهيج الجلد او الحساسية.

– تخزين فيتامين هـ: خزني كبسولات فيتامين هـ في مكان بارد وجاف ، بعيد عن اشعة الشمس المباشرة ، لمنع الاكسدة والحفاظ على فعاليته.

– الانتظام في الاستخدام: للحصول على افضل النتايج ، انتظمي في استخدامه ودخليه في روتين العناية ببشرتك ، على الاقل 2 – 3 مرات في الاسبوع للحصول على نتايج واضحة.

– استشارة دكتور الجلدية: لو عندك اي مشاكل جلدية موجودة بالفعل ، الافضل استشارة الدكتور قبل استخدام الزيت على بشرتك ، لتجنب اي مخاطر او مضاعفات محتملة.

الترتيب الصح لمنتجات العناية بالبشرة

عرضنا لكم زوارنا الكرام أهم التفاصيل عن خبر طرق استخدام زيت فيتامين E على البشرة على دوت الخليج فى هذا المقال ونتمى ان نكون قدمنا لكم كافة التفاصيل بشكل واضح وبمزيد من المصداقية والشفافية واذا اردتكم متابعة المزيد من اخبارنا يمكنكم الاشتراك معنا مجانا عن طريق نظام التنبيهات الخاص بنا على متصفحكم او عبر الانضمام الى القائمة البريدية ونحن نتشوف بامدادكم بكل ما هو جديد.

كما وجب علينا بان نذكر لكم بأن هذا المحتوى منشور بالفعل على موقع بنات حوا وربما قد قام فريق التحرير في دوت الخليج بالتاكد منه او التعديل علية اوالاقتباس منه او قد يكون تم نقله بالكامل ويمكنك قراءة ومتابعة مستجدادت هذا الخبر من مصدره الاساسي.

Advertisements