الارشيف / صحة

نصايح ووصفات طبيعية للعناية بالبشرة اللي بتعاني من البهاق

البقع البيضا على البشرة والمعروفة بالبهاق ، على الرغم انها مش مشكلة جلدية شائعة اوي ، الا انه في كتير من الاشخاص على مستوى العالم بيعانوا منها ، والمشكلة دي ممكن تحصل لاسباب كتير ، وغالبا الجلد بيكون حساس وبيحتاج عناية خاصة ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشوف مع بعض وصفات طبيعية للجلد المصاب بالبهاق بالاضافة لنصايح للعناية بالبشرة اللي بتعاني منه.

نصايح للعناية بالبشرة اللي بتعاني من البهاق:

البقع البيضا دي بتحصل للوش والجسم غالبا بسبب اضطراب جلدي معروف باسم النخالية البيضاء ، او البهاق ، على اي حال وايا كان سببها ، اول ما تحصلك المشكلة دي ده سبب كافي لتنبيهك ان في حاجة مش طبيعية بتحصل لجسمك ، وفي الحالة دي لازم استشارة دكتور جلدية فورا ، اما الوصفات اللي احنا هنعرفها النهاردة هي علاج منزلي تكميلي فعال تقدري تستخدميها مع العلاج الطبي.

لكن هنبدأ الاول بشوية نصايح هتساعدك في العناية ببشرتك وعلاج البقع البيضا ، لو دخلتيها في روتينك مع العلاج الطبي ، هتلاحظي معاها بالتغيير في بشرتك وتقليل ظهور البقع البيضا.

1- تجنب المواد الكيميائية:

المواد الكيميائية القاسية الموجودة في كتير من مستحضرات التجميل ومنظفات البشرة انها ممكن تسبب الظروف اللي بتأدي لظهور البقع البيضا ، المواد الكيميائية دي في المنتجات اليومية اللي بنستخدمها زي الشامبو, غسول الوجه, غسول الجسم ممكن تبقى محفزات اكتر لظهور البقع البيضا ، عشان كده حاولي تتجنبيها وتستخدمي منتجات بتحتوي على مواد كيميائية اقل وخالية من العطور, وخالية من الكبريتات والبارابين.

وصفات طبيعية للجلد المصاب بالبهاق

2- كلي فاكهة وخضروات:

عشان بشرتك تبقى صحية لازم تتأكدي ان اللي بتدخليه جسمك صحي ، اكل الفواكة والخضروات المناسبة مفيد للصحة ويعتبر من وسائل الوقاية ضد تكون البقع البيضا ، لانه بيدي جسمك الكمية المناسبة من العناصر الغذائية اللي بتقوي جهاز المناعة وبتحارب الجذور الحرة اللي بتأدي لظهور البقع االبيضا ، اكل الفواكة والخضروات المناسبة هيضمن ان جسمك هيبقى مليان بالفيتامينات والمعادن الصحيحة اللي هتخلي نظام مناعتك اقوى ، وبالتالي ده هيساعد في منع البقع البيضا ، واللي بتحصل غالبا بسبب نقص واحد او اكتر من الفيتامينات.

3- رطبي بشرتك:

غالبا الحالة دي بتبدأ وتنتشر خلال الصيف او المواسم الرطبة ، على عكس الرأي السائد ، بشرتك بتحتاج لاقصى تغذية خلال المواسم دي ، ده الوقت اللي بيتم فيه نزع الرطوبة من الجلد ، عشان كده انتي محتاجة لترطيب بشرتك مش بس من جوه ، ولكن كمان من بره ، بننصحك باستخدام الفازلين على المناطق المصابة ، ده هيخفف البقع الجافة والمتقشرة ويسرع من عملية الشفاء.

4- اختاري المنتجات المضادة للحساسية:

ممكن تسألي نفسك ايه هي المنتجات المضادة للحساسية؟ هي المنتجات اللي بتحتوي على مكونات جيدة والحد الادنى من المواد الكيميائية والمواد القاسية ، المواد الكيميائية القاسية غالبا بتخلي بشرتك تفقد نضارتها ولمعانها وترطيبها ، وده بيادي لظهور البقع البيضا وجفاف الجلد وتقشره ، فلو انتي معرضة لردود الفعل دي ، استخدمي المنتجات المضادة للحساسية بقدر الامكان ، انتبهي كويس لمكونات المنتجات اللي بتشتريها ، وممكن تستشيري دكتور جلدية لو مش متأكدة من المنتجات المناسبة ليكي اللي ممكن تختاريها.

5- حطي واقي من الشمس:

دايما الاشعة فوق البنفسجية ليها تأثير سيء على الجلد ، عشان كده ضروري قبل الخروج للشمس انك تحطي واقي من الشمس يحمي بشرتك ده هيساعد في علاج البقع البيضا الموجودة بالفعل وكمان هيمنع ظهور بقع اكتر.

6- اغسلي البشرة بمحلول طبيعي:

اتجنبي استخدام مستحضرات التجميل والمنظفات اللي اساسها كيميائي لوشك ، المواد الكيميائية القاسية والضارة بتزود من الحالة وهتأدي لظهور بقع بيضا اكتر ، ولو امكن اعملي منظفات طبيعية في البيت باستخدام الاعشاب ومكونات طبيعية ، اختاري افضل المكونات اللي تناسب بشرتك.

وصفات طبيعية للجلد المصاب بالبهاق:

المفتاح هو انك تستخدمي المكونات الطبيعية والاعشاب المهدئة والمضادة للالتهابات ، وفي نفس الوقت قادرة على معالجة تكوين الدهون الزيادة وتنقية البشرة.

1- الصبار:

الصبار هو المكون الاول في قايمة المكونات الطبيعية الفعالة كعلاج منزلي للبقع البيضا ، معروف ان الصبار مهديء ومرطب طبيعي وكمان مضاد للالتهابات ، جربي انك تدهني البقع البيضا بالصبار وسيبيه لمدة 20 دقيقة تقريبا وبعدها اغسليه بالماية ، اعملي الوصفة دي مرتين في الاسبوع وهتلاحظي النتايج في وقت قصير.

2- زيت النيم:

من المكونات الطبيعية اللي بتساعد على تقليل البقع البيضا ، هو زيت النيم ، لانه مضاد للفطريات والالتهابات وهو مش بس بيساعد على تهدئة البشرة ، ولكن كمان بيساعد في علاج اي تغيير اللون ، ومع الاستخدام المنتظم بيكون فعال في علاج البقع البيضا.

3- العسل:

العسل مرطب طبيعي غني بمضادات الاكسدة ، ووضع العسل بشكل مباشر على الوش بيساعد على التغذية والترطيب اللي البشرة محتاجاهم لمنع البقع البيضا ، ادهني بشرتك بالعسل وسيبيه لمدة نص ساعة وبعدها اغسليه ، وتقدري تعلمي الوصفة دي يوميا لبشرة صحية خالية من البقع البيضا.

4- الريحان:

الريحان عامل مضاد للبكتيريا يساعد في منع الجراثيم والجذور الحرة اللي بتأثر على الجلد بشكل سلبي ، واللي ممكن يسبب حالات زي البقع البيضا ، كمان الريحان بيساعد على علاج تغير لون البشرة وجفافها وتصبغها ، وافضل طريقة لاستخدام الريحان هي شرب مغلي الريحان كل يوم الصبح على الريق.

5- الطين الاحمر:

البقع البيضا عادة بتحصل بسبب اختلال توازن الميلانين في الجسم ، والطين الاحمر غني بالنحاس ، المعروف باستعادة مستويات الميلانين في الجسم ، خدي معلقة كبيرة من الزنجبيل واخلطي معاها معلقة كبيرة من الطين الاحمر ، امزجيهم لحد ما تتكون عندك عجينة وزعيها على المناطق المصابة ، بمجرد ما ينشف اغسليه ، استخدمي الوصفة يوميا لافضل النتايج.

6- خل التفاح:

في نوع معين من البكتيريا الجيدة الموجود في امعائك خل التفاح واحد من المكونات اللي بيساعد على زيادة البكتيريا الجيدة دي ، ده بيسهل عملية الهضم كلها وبيساعد الجسم على امتصاص العناصر الغذائية بشكل افضل ، وده هيأدي بدوره لتقليل فرص ظهور البقع البيضا ، كل اللي هتعمليه خدي يوميا 1 معلقة كبيرة من خل التفاح ضيفيها لكوباية ماية كبيرة واشربيها قبل الوجبة بنص ساعة يوميا.

ليه زيت بذور الجزر يستحق تدخليه في روتين العناية ببشرتك

عرضنا لكم زوارنا الكرام أهم التفاصيل عن خبر نصايح ووصفات طبيعية للعناية بالبشرة اللي بتعاني من البهاق على دوت الخليج فى هذا المقال ونتمى ان نكون قدمنا لكم كافة التفاصيل بشكل واضح وبمزيد من المصداقية والشفافية واذا اردتكم متابعة المزيد من اخبارنا يمكنكم الاشتراك معنا مجانا عن طريق نظام التنبيهات الخاص بنا على متصفحكم او عبر الانضمام الى القائمة البريدية ونحن نتشوف بامدادكم بكل ما هو جديد.

كما وجب علينا بان نذكر لكم بأن هذا المحتوى منشور بالفعل على موقع بنات حوا وربما قد قام فريق التحرير في دوت الخليج بالتاكد منه او التعديل علية اوالاقتباس منه او قد يكون تم نقله بالكامل ويمكنك قراءة ومتابعة مستجدادت هذا الخبر من مصدره الاساسي.

Advertisements